Jonna Nilsson
Danseinstruktør
I mange år har jeg været aktiv danseinstruktør inden for Danske Folkedansere. I midten af 1980 startede jeg med at være aktiv danser i Hammerkvadrillen i Vodskov. På et tidspunkt blev jeg opfordret til at deltage i Danske Folkedansers instruktøruddannelse på Nørgaards Højskole i Bjerringbro. Daværende krav var, at jeg skulle have været aktiv danser i 5 år, så fra 1988 og til 1991 deltog jeg i de planlagte kurser med 1 uges varighed årligt.
I løbet af de mange år har jeg været instruktør i 4 folkedanserforeninger - både syd og nord for Limfjorden, da jeg på et tidspunkt flyttede fra Nordjylland.
I forbindelse med mit arbejde blev det naturligt at tilbyde et folkedanserkursus for udviklingshandicappede, hvor 32 deltog i undervisningen. Efter flere år sluttede holdet med en opvisning i et aktivitetscenter med et stort antal publikum. Alle havde folkedanserdragter på og det var en stor oplevelse for deltagerne.
Ifølge en pressemeddelelse udtrykte flere, at det var det sjoveste de havde været med til.
På nuværende tidspunkt er jeg instruktør i 3 folkedanserforeninger, og har lige holdt 25-års jubilæum i en af foreningerne.
Jeg startede som instruktør i Biersted Folkedanserforening, hvor jeg stoppede efter 22 år. Det var en periode med store udfordringer i forhold til foreningens mange projekter. Foruden den ugentlige danseaften var foreningen kendt for opvisninger både i ind- og udland, som medførte flere rejser.
Der blev afholdt ”legestuer”, hvor mange kom fra nær og fjern, for at deltage i de gamle egnsdanse.
Der blev leveret underholdning til afslutningsfester i foreningen, og fantasien kendte ingen grænser.
Nu er jeg tilbage i Biersted Folkedanserforening, og som en af danserne sagde: Velkommen hjem.
Det er en stor fornøjelse at vende tilbage - hilse på alle danserne - opleve den gode stemning i foreningen, og dansernes interesse for at lære nyt. Det er også en stor glæde at genoptage samarbejdet med foreningens mangeårige spillemand Arthur Nielsen.
Som instruktør er det vigtigt at være velforberedt, så fokus er på danserne. Det vigtigste er, at danserne har en god aften.
Foruden at lære de gamle danse skal der også være plads til humor og socialt samvær. Det giver livskvalitet.